Apr 22, 2008

Lost in Translation

No, this is not a review of the movie with the above title, which I still have to see. This is much more about the way in which social scientists talk:
I recently, visited the homepage of my former university to find the following announcement for a conference on "Kritik der polysexuellen Ökonomie" (sorry it is only in German and even though I consider my English sufficiently good I do not see myself in the position of translating the text; not to speak about the meaning of the text). The text is here reproduced:

"...Theorie der polysexuellen Oekonomie ist Ausdruck eines historischen Prozesses, in den/m alle vergangenen Kämpfe um Integration und Verschiebung (Frauen/ Homos/Transen/usw.) münden und weiterhin treibend bleiben. Sie lässt historisch einzigartig die Möglichkeit einer sexuellen Oekonomie erblicken, die zum ersten Mal in der Geschichte nicht ständischfeudal, nicht rassexistisch-segregationistisch strukturiert wäre, ein universeller (Welt)Markt, auf dem alle Körper als Waren auftreten, ineinander tauschbar sind (welche Verzögerung, seit 1789). Aus der Perspektive dieser liberalisierten Zirkulation erscheinen Paarmonogamie, Zwangsheterosexualität und segregationistischer Rassismus lediglich als Marktbeschränkungen, als vormoderne Überreste präkapitalistischer Vergesellschaftung. Die polysexuelle Bewegung durchschlägt die Zwei dreifach: des Geschlechts (Mann/Frau), der Sexualität (Homo/Hetero), des Paars (Ich/Du). Sie etabliert ein tableau économique, auf dem die Körper un/mittelbar nach der zu ihrer Reproduktion gesellschaftlich durchschnittlich notwendigen sexualisierend-sexuierenden Arbeitszeit bepreist werden. Gleich sind die Körper somit, insofern sie alle der Herrschaft desselben Wertgesetzes unterworfen sind. Ungleich, insofern sie diese Herrschaft ungleich hart trifft. Erst an der einen Norm gemessen, werden sie als Mehr und Minder quantifizierbar, universell hierarchisierbar. Erst das Schönheitsregime bringt die Hässlichen hervor und mit ihnen die alle ergreifende Angst: übrig zu bleiben. Liberalisierung der Oekonomie ist also Abschaffung ihrer Begrenzungen, nicht bereits Abschaffung der Oekonomie, um die es geht. Gesucht wird ein Modus von Vergesellschaftung, der weder der (unterkonsumptiv) krisenhafte des Single-Marktes ist, noch der des Paars, des Ehevertrags, Handelsabkommen auf Lebensabschnittszeit. Weder protokapitalistische Oekonomie allgemeiner Konkurrenz also, noch sozialistische, Planwirtschaft, die die Armut (eine und nur eine Ware Anziehungskraft für jede[n?]) für die Ewigkeit verwaltet. So gestellt, springt die Lösung des Problems unmittelbar ins Auge: Gesucht wird Communismus, polysexuell."

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1 comment:

Pierre-Louis said...

Google translation: "... Polysexuellen theory of economics is an expression of a historical process, in the / m all past struggles for integration and displacement (women / homos / Transen / etc.) Continue to lead and drifting. It is unique in history the possibility of a sexual Oekonomie look for the first time in the history ständischfeudal not rassexistisch-segregationistisch structured would be a universal (world) market in which all the body as goods, intertwined are replaced (which delay, since 1789). From the perspective of these liberalised Circulation appear Paarmonogamie, Zwangsheterosexualität and segregationistischer racism only as a market restrictions, as remnants of pre-präkapitalistischer socialization. Polysexuelle movement durchschlägt the two-three: sex (men / women), sexuality (homo / hetero), the pair (I / Du). They established an economic tableau in which the body un / indirectly according to the average of their reproductive socially necessary sexualisierend-sexuierenden working hours are priced. Immediately, the body therefore, as far as all the reign of law subject to the same value. Unequal, as far as the ruling unequally hard hits. Only in one standard, they are more quantifiable and Minder, universal hierarchisierbar. It's the beauty regime brings out the ugliness, and with them the fear gripping all: left to stay. liberalization of economics is abolishing its limits, not already abolition of economics at stake. Sought is a mode of socialization, neither the (unterkonsumptiv) crisis of the single market, nor that of the pair, Ehevertrags, trade agreements for Life section. protokapitalistische Neither economics general competition also, nor socialist, planned economy, the poverty (one and only one product attraction for each [n]) for the ever managed. So, jumps to solve the problem directly into the eye: people will Communismus, polysexuell. "